27. január 2020
V júli 2017 uzatvorila Štátna ochrana prírody SR (ŠOP SR) s občianskym združením Komplexná centrálna záchranná služba Gabčíkovo (KCZS) dohodu o vzájomnej spolupráci. Pracovníci KCZS mali za 850 000 euro dva roky robiť to, čo majú v náplni štátni ochranári - strážiť prírodu. Efektívnosť vynaloženia týchto prostriedkov ŠOP SR odmietla vyhodnotiť. Zmluvu uzatvorili bez verejného obstarávania. Úrad pre verejné obstarávanie (UVO) rozhodol, že tak urobili v rozpore so zákonom. Vedenie ŠOP SR však v plnení nezákonnej dohody a vyplácaní peňazí pokračovalo a v septembri 2019 uzatvorilo s touto organizáciou novú rámcovú dohodu o spolupráci, opäť na 850 000 EUR. Tento raz má KCZS vykonávať monitoring požiarov.
Po uzatvorení dohody v roku 2017 boli podané podnety na ÚVO a Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) na preskúmanie zákonnosti postupu a efektívnosti deklarovaného posilnenia strážnej a monitorovacej činnosti štátu pri ochrane prírody. NKÚ podnet odstúpil na MŽP SR, ktoré identifikovalo pochybenia len v oblasti učtovníctva. ÚVO v rozhodnutí skonštatoval, že ŠOP SR neoprávnene použila zákonnú výnimku z aplikácie zákona o verejnom obstarávaní, nepostupovala podľa zákona o verejnom obstarávaní a nepoužila postupy zadávania zákaziek podľa zákona, pričom tieto porušenia mali vplyv na výsledok verejného obstarávania. „O nezákonnosti postupu pri uzatvorení dohody sme nemali od začiatku najmenšie pochybnosti. A o tom, že MŽP SR pri kontrole nič závažnejšieho neobjaví tiež nie. Okolnosti totiž svedčia o tom, že niekto na MŽP SR má túto mimovládnu organizáciu vo veľkej obľube. Podobné dohody totiž uzatvorila Komplexná centrálna záchranná služba Gabčíkovo aj s ministerstvom zriadeným Slovenským vodohospodárskym podnikom v r. 2017 a v r. 2018. V oboch prípadoch na 900 000 EUR“ , hovorí Marián Jasík z občianskeho združenia PRALES.
Z analýzy dát poskytnutých ŠOP SR vyplýva, že počas dvojročného trvania dohody uzatvorenej v r. 2017 bolo vykázaných 316 akcií, z toho takmer 200 v Gabčíkove (sídle KCZS), a jeho blízkom okolí (Dunajské luhy), čo tvorí viac ako 60% z celkového počtu akcií. Posúdiť či boli tieto „akcie“ zamerané na kontrolu dodržiavania zákona o ochrane prírody a monitoring prírody efektívne nie je možné. Štátna ochrana prírody odmietla informácie potrebné pre posúdenie efektívnosti spolupráce poskytnúť. „Ak sú štátni ochranári ochotní zaplatiť z vlastného rozpočtu 850 000 EUR za niečo, čo si vedia zabezpečiť aj vlastnými silami, mali by jednoznačne preukázať, že je to nevyhnutné a efektívne. Ak absolvovali 316 výjazdových akcií a neboli to len prechádzky, malo by sa to odraziť v počte kontrolovaných osôb, zaevidovaných priestupkov, uložených pokút, zhabaných motoriek či štvorkoliek“, uviedol Juraj Vysoký z občianskeho združenia PRALES.
“Už v roku 2017 som počas prezentácie o výhodnosti podpísania tejto zmluvy v Banskej Bystrici upozornil vtedajšie vedenie ŠOP SR, pána generalneho Boroša, že zdravý gazdovský rozum radí : Čo je doma, to sa ráta! To znamená financie použiť na nákup našej techniky a vytvorenie nových pracovných miest strážcov, žiaľ tento argument nebol akceptovaný” povedal Pavol Majko, riaditeľ Správy Tatranského národného parku.
Dohoda o spolupráci uzatvorená v septembri 2019 už oblasť spolupráce definuje inak. Má isť o prevenciu a boj s požiarmi, čo je ŠOP SR povinná robiť na pozemkoch, ktoré vlastní. Tých je však len cca 650 ha. Na všetkých ostatných pozemkoch v chránených územiach majú túto povinnosť vlastníci, resp. užívatelia pozemkov. „Situácia je bizardná. Pre porovnanie, na praktickú starostlivosť o chránené územia (napr. kosenie, výruby), čo je jedno z hlavných poslaní ŠOP SR vyplývajúcich zo zákona, vyčlenila po dlhom čase v r. 2019 iba 150 000 euro. Naproti tomu na protipožiarnu prevenciu, ku ktorej sa účelovo prihlásili v r. 2019, vyčlení na dva roky 850 000 eur. Vysvetlenie sú len dve – buď ide o nekompetentnosť alebo slepé plnenie príkazov zhora“, hovorí Marián Jasík z občianskeho združenia PRALES.
Podrobnejšie informácie o tejto kauze si môžete prečítať v nasledujúcich dokumentoch:
Informačný dokument o spolupráci ŠOP SR a KCZS
Príloha č.1: dohoda ŠOP SR a KCZS 2017
Príloha č.2: rozhodnutie UVO z 21.9.2018
Príloha č.3: rozhodnutie Rady o zamietnutí odvolania UVO z 23.11.2018
Príloha č.4: odpoveď MŽP SR na podnet na vykonanie kontroly
Príloha č.5: odpoveď ŠOP SR na infožiadosť PRALES, o.z. z 11.11.2019